Nieuws
Per 1 maart nieuwe huisarts in opleiding
Vanaf 1 maart start bij ons Clara Kammuller als huisarts in opleiding. Zij zal onder mijn supervisie steeds zelfstandige gaan werken. Zij is op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag in de praktijk aanwezig.
Vergoeding vitamine D stopt per 1-1-2023
Per 1-1-2023 gaat vitamine D volledig uit het basispakket, dit geldt voor alle
sterktes en combinaties. De overheid neemt deze maatregel om kosten te
besparen. Het NHG-advies om vitamine D voor risicogroepen te blijven
vergoeden is niet overgenomen.
Alle middelen met vitamine D in de vorm van colecalciferol en calcifediol, ook
in combinatiepreparaten met calcium en/of bisfosfonaten, worden niet meer
vergoed. Sinds 2018 werd vitamine D in lage doseringen al niet meer vergoed. De wijzigingen die
per 1-1-2023 ingaan hebben dus alleen gevolgen voor gebruikers van vitamine D in week- en
maanddoseringen, en van combinatiepreparaten. De verandering levert voor huisarts en
apotheker extra werk en voor patiënten extra kosten op.
• Ons advies is om vitamine D voortaan zelf in dagdosering aanschaffen in apotheek, drogist of
supermarkt. Dit is de optie met de laagste kosten.
• Als u vitamine D als zelfzorg koopt in de eigen apotheek kan dit worden opgenomen in het
medicatie-overzicht.
• Als u een combinatiepreparaat gebruikt met vitamine D en bisfosfonaat kunnen daarbij een los
bisfosfonaat blijven gebruiken.
• Als u vitamine D in de medicijnrol hebt kunt u dat zo houden, maar u moet de vitamine D wel
zelf betalen.
• Het is voor uw gezondheid (het voorminderen van het risico op botbreuken) van belang om
door te gaan met vitamine D in de juiste dosering.
• Meer informatie kunt u vinden op:
✓ Wordt vitamine D vergoed door mijn zorgverzekering? | Rijksoverheid.nl
✓ Ik wil mijn botten sterk houden en voorkomen dat ik een bot breek | Thuisarts.nl
✓ Ik heb misschien extra vitamine D nodig | Thuisarts.nl
Geneesmiddelen voorkeursbeleid zorgverzekeraar
Geneesmiddelen zijn er van verschillende merken. De kwaliteit en werking is hetzelfde, de prijs kan
echter verschillen. Om ervoor te zorgen dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft, bepaalt uw
zorgverzekeraar het merk van het geneesmiddel dat u vergoed krijgt. Dit heet het
preferentiebeleid/ voorkeursbeleid. Uw apotheekhoudend huisarts geeft u het juiste geneesmiddel
met dezelfde werkzame stof als uw vertrouwde medicijn. Wij controleren of het aangewezen
middel geschikt en veilig is voor u. Voordat geneesmiddelen toegelaten worden op de Nederlandse
markt controleert het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) deze geneesmiddelen op
kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid. De minister stelt vast of geneesmiddelen onderling
vervangbaar zijn. Uw zorgverzekeraar vergelijkt daarna de prijzen. Zij wijzen het middel met de
laagste prijs aan als voorkeursgeneesmiddel. Onder andere DSW en ONVZ hanteren geen
voorkeursbeleid. Het komt gelukkig zelden voor, maar het kan gebeuren dat u niet goed reageert
op een medicijn doordat u bijvoorbeeld allergisch bent voor een hulpstof. Neem in dat geval
contact met ons op. Als er sprake is van medische noodzaak dan kijken wij welk alternatief merk
wel voor u geschikt is. Is er geen medische noodzaak maar wilt u wel een ander merk geneesmiddel
dan uw zorgverzekeraar vergoedt? Dan moet u dit geneesmiddel volledig zelf betalen. U kunt dit
dan ook niet achteraf declareren bij uw zorgverzekeraar. Meer informatie over het voorkeursbeleid
is te vinden op de website van uw zorgverzekeraar. Heeft u vragen? Dan kunt u contact met ons
opnemen.
Mededeling betreffende boosterprik
Veel mensen hebben een uitnodiging gekregen van de GGD voor de boosterprik en vragen ons of ze niet door de huisarts thuis geprikt kunnen worden, omdat ze op leeftijd zijn en ze op zien tegen het vervoer naar de GGD.
Wij leggen u uit waarom de huisarts deze mensen niet kan prikken:
Alleen kleine groep mensen die echt niet vervoerd kan worden om medische redenen bijvoorbeeld bedlegerigheid kan thuis geprikt worden door de GGD. Indien deze situatie op u van toepassing is dient u dit bij ons te melden. Deze mensen worden bij de GGD aangemeld door de huisarts. Voor het thuisprikken wordt door de GGD contact met u opgenomen. Huisartsen prikken deze mensen NIET. Ook niet op de praktijk. Dit heeft te maken met het vaccin, dat is anders dan bijvoorbeeld het griepvaccin en moet onder speciale omstandigheden bewaard en vervoerd worden.
Dus: alle mensen die een oproep krijgen om bij de GGD een booster te halen en in een auto kunnen zitten raden wij aan zo snel mogelijk een afspraak te maken. Het is zaak dat iedereen (familie, buren en vrijwilligers) meehelpt om deze mensen naar de GGD locatie toe te brengen. Op die manier krijgen deze mensen hun prik op korte termijn en dat is heel erg belangrijk omdat we nu veel te veel besmettingen zien, ook bij mensen die al gevaccineerd zijn en nog geen booster hebben gehad. Denk niet te kunnen wachten tot de huisarts de prik brengt, want de huisarts kan deze prik niet geven!