Nieuws
Aanpassing en uitbreiding patiëntenportaal
Vanaf 2 april wordt het patiëntenportaal uitgebreid met twee nieuwe opties: chatten met de praktijk en inzicht krijgen in uw klacht via
de symptomenchecker. Klik hier [link] om naar het patiëntenportaal te gaan en in te loggen.
Chatfunctie
Heeft u een algemene of minder dringende medische vraag? Stel ze dan via de chatfunctie in het patiëntenportaal. De
doktersassistent beantwoordt uw vraag zo snel mogelijk. De assistent overlegt met de huisarts als dat nodig is.
Symptoomchecker
Met de symptomenchecker krijgt u nauwkeurige en betrouwbare informatie over uw klacht. Dit kan op elk moment van de dag. De
symptoomchecker is een vragenlijst. Op basis van uw antwoorden krijgt u advies over uw klacht. De symptomenchecker is gemaakt
door het bedrijf ADA en is de beste symptoomchecker wereldwijd.
Wilt u gebruik maken van de symptomenchecker? Klik op ‘Check mijn gezondheidsklacht’ in het patiëntenportaal en vul de vragen
over uw klacht in. Zo weet u of het nodig is om naar de huisarts te gaan en of daar haast bij is. Ook krijgt u een overzicht van
mogelijke oorzaken van uw klacht en kunt u meteen een afspraak inplannen als dat nodig is.
Voor vragen kunt u terecht bij het praktijkteam.
Geneesmiddelen voorkeursbeleid zorgverzekeraar
Geneesmiddelen zijn er van verschillende merken. De kwaliteit en werking is hetzelfde, de prijs kan
echter verschillen. Om ervoor te zorgen dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft, bepaalt uw
zorgverzekeraar het merk van het geneesmiddel dat u vergoed krijgt. Dit heet het
preferentiebeleid/ voorkeursbeleid. Uw apotheekhoudend huisarts geeft u het juiste geneesmiddel
met dezelfde werkzame stof als uw vertrouwde medicijn. Wij controleren of het aangewezen
middel geschikt en veilig is voor u. Voordat geneesmiddelen toegelaten worden op de Nederlandse
markt controleert het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) deze geneesmiddelen op
kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid. De minister stelt vast of geneesmiddelen onderling
vervangbaar zijn. Uw zorgverzekeraar vergelijkt daarna de prijzen. Zij wijzen het middel met de
laagste prijs aan als voorkeursgeneesmiddel. Onder andere DSW en ONVZ hanteren geen
voorkeursbeleid. Het komt gelukkig zelden voor, maar het kan gebeuren dat u niet goed reageert
op een medicijn doordat u bijvoorbeeld allergisch bent voor een hulpstof. Neem in dat geval
contact met ons op. Als er sprake is van medische noodzaak dan kijken wij welk alternatief merk
wel voor u geschikt is. Is er geen medische noodzaak maar wilt u wel een ander merk geneesmiddel
dan uw zorgverzekeraar vergoedt? Dan moet u dit geneesmiddel volledig zelf betalen. U kunt dit
dan ook niet achteraf declareren bij uw zorgverzekeraar. Meer informatie over het voorkeursbeleid
is te vinden op de website van uw zorgverzekeraar. Heeft u vragen? Dan kunt u contact met ons
opnemen.